MARKETINGBOTHR

Marketing bot

Chatbots en de customer journey

Met marketingbots bedoelen wij chatbots die een rol vervullen in de marketingcommunicatie van uw merk, product, bedrijf of organisatie. Marketingbots loodsen klanten doorheen de customer journey, van kennismaking over betrokkenheid en (trans)actie tot loyauteit en zelfs advocacy. Zij vormen een extra instrument voor de marketeer om zijn doelstellingen te bereiken. Die doelstellingen kunnen divers zijn: de succesvolle lancering van een sojadrank, de bekendmaking van een nieuwe regelgeving op het vlak van vuilnisophaling, de werving van nieuwe klanten voor een kinderbijslagfonds, de employer branding van de technologiesector, sensibilisering voor veilig rijgedrag, de nieuwe positionering van een universiteit, imagocommunicatie van een immospeler, enzovoort.

Een gedroomd marketinginstrument

Chatbots zijn een welkome uitbreiding van het arsenaal van al wie met marketingcommunicatie mensen wil bereiken, raken, engageren en beïnvloeden. In de eerste plaats de millennials, want zij matchen het best met het ecosysteem van de chatbots: de instant messaging cultuur. Chatbots opereren daar waar uw klanten zijn. Kenmerkend voor chatbots is dat zij zowel medium als boodschap zijn, en daardoor dubbel effectief. En dubbel interessant voor marketeers. Als conversatie-interface zijn zij medium, als persona met een merkpersoonlijkheid, een eigen tone-of-voice en een specifieke look & feel, zijn zij zelf ook boodschap. Het oude adagium “The medium is the message” past als gegoten bij chatbots. Bovendien zijn chatbots, als persona of avatar van uw merk of organisatie, perfect uitbreidbaar naar andere communicatiedragers: animaties, digitale banners, socialmediaprofielen, enzovoort, tot zelfs good old print.

Uw custom-made marketingbot

Chatbots bezitten het potentieel om marketingcampagnes nog doeltreffender te maken. Ze sluiten perfect aan bij de instant messaging cultuur van millennials, en zijn zowel visueel als contentmatig kneedbaar in functie van uw merk of organisatie. Ze kunnen technisch gezien op een hele reeks platforms opereren: een WordPress website, Messenger, LinkedIn, Instagram, Slack, enzovoort. De keuze van het platform waarop uw marketingbot actief is, hangt af van uw doelgroepen. De toepassingen van marketingbots zijn quasi ontelbaar: een eventbot die het hele proces van inschrijving tot opvolging medieert en ook op het event aanwezig is om info te geven over het programma, de sprekers, goodie bag; een citymarketingbot die de stakeholders van een stad informeert, inspraak biedt en warm maakt voor een project; een mutualiteit die een chatbot als ambassadeur van haar services het veld instuurt; een verdeler van make-upproducten die bij wijze van notoriëteitscampagne een chatbot inschakelt om zijn klanten te adviseren bij het kiezen van de juiste lippenstifttint; enzovoort. Wij helpen u graag uit te vissen welke marketingbot u kan gebruiken.

Ontdek ook onze andere bots, of boek een afspraak met een mens van 7BOTS.

We gebruiken cookies op deze website om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door verder te gaan, gaat u hiermee akkoord. Meer informatie