LEADGENBOTHR

Lead generation bot

33% méér leads

Met een lead generating chatbot bereiken we 3x meer engagement dan met klassieke e-mail marketing. De open rate ligt 3x hoger, net als de click-through rate. Hetzelfde geldt voor de effectiviteit van chatbots versus webformulieren: chatbots leiden tot 33% meer leads. Tot zover de statistieken, die we zelf maar half vertrouwen. De onderzoeken die wij aantroffen, zijn meestal niet onafhankelijk en de gebruikte wetenschappelijke onderbouw ontbreekt of wordt in elk geval niet meegegeven. Europees onderzoek, laat staan Beneluxonderzoek, is er amper te vinden. Allemaal niet zo verwonderlijk, aangezien chatbots (die we nochtans al sinds de jaren vijftig kennen) pas nu volwassen geworden zijn en de hype achter zich gelaten hebben. Ze komen net uit de luiers.

De “conversational economy”

Waarom zo laat? Eén: Artificiële Intelligentie, en meer bepaald Natural Language Understanding, is stilaan écht intelligent geworden. Twee: we zijn het tijdperk van de “conversational economy” binnengetreden. Apps hebben websites van de troon gestoten, en onder de apps zwaaien de “messaging apps” de scepter. Zelfs ten nadele van de klassieke social media. De top-4 van messaging apps hebben samen meer maandelijks actieve gebruikers dan de top-4 van sociale netwerken. In dit ecosysteem van “instant messaging” voelen chatbots zich als vissen in het water. Chatbots zijn gemaakt voor de conversationele economie. En de conversationele economie is de economie van de millennials, die zeer binnenkort de meerderheid van de consumenten uitmaken.

De gedroomde salescollega

Belangrijk bij een lead generation bot is dat hij de kortste weg naar de lead volgt, zonder omwegen en zonder al te veel uit te nodigen tot “free texting”. De scope van wat de chatbot kan, moet meteen duidelijk zijn voor de bezoeker: informeren en soms ook een stukje inspireren, om zo bij uw prospects een engagement te ontlokken. Dat kan het e-mailadres van een kandidaat-koper van vastgoed zijn, maar even goed dat van een kandidaat-student die zich inschrijft voor een infodag. De chatbot is het vlindernet van de sales. Hij schept leads binnen en geeft ze door aan de verkoopafdeling, die verder actie onderneemt. De conversatie kan bovendien nuttige aanwijzingen bevatten over de wensen en noden van de prospect. De chatbot werkt 24/7, ook in het weekend en op feestdagen. Hij kan klanten simultaan behandelen. En in piekperiodes kan hij opgeschaald worden. Wie wil nu niet zo’n collega?

Ontdek ook onze andere bots, of boek een afspraak met een mens van 7BOTS.

We gebruiken cookies op deze website om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door verder te gaan, gaat u hiermee akkoord. Meer informatie