EBOTHR

E-commerce bot

Stijging conversies met 10-15%

Leads genereren is één ding, conversie nog een ander. Verschillende Amerikaanse bronnen maken zich dik dat chatbots zorgen voor een conversiegroei van 10% tot 15%, meer klanttevredenheid en minder “verlaten” winkelkarretjes (onderbroken aankoopprocessen). Enkele conversiestatistieken van Europese bots gaan in dezelfde richting. En dat hoeft niet te verwonderen. Een chatbot is immers 24/7 beschikbaar, helpt de klant zich te oriënteren in het aanbod, en kan zelfs een stuk inspiratie bieden. De toon en de stijl van de chatbot kan warm-menselijk zijn, beleefd functioneel, speels creatief. Kortom, de chatbot kan in woord en daad een perfect gepersonaliseerde vertegenwoordiger van uw merk, bedrijf of organisatie zijn. Hij pakt uw klanten bij het handje en leidt ze naar een transactie. Ideaal voor niet-complexe, logisch gestructureerde aankoopprocessen.

Van e-commerce naar conversational commerce

De 4 populairste messaging apps hebben vandaag samen meer maandelijks actieve gebruikers dan de 4 belangrijkste social media apps. Een veelbetekenende evolutie. We zijn terechtgekomen in een tijd dat informatie, meningen, ervaringen niet meer worden gepubliceerd, maar geconverseerd. De gegevensuitwisseling neemt de vorm aan van een conversatie, één-op-één of in een multiconversatie. In deze “conversational economy” voelt de chatbot zich als een vis in het water. De e-commerce bot informeert, inspireert en engageert de klant, en brengt hem tot aan de drempel van de transactie. Het is zelfs mogelijk om een betaalservice te integreren in de chatbot, zodat werkelijk de hele customer journey door de bot gefaciliteerd wordt. Een recente studie van Hubspot wijst uit dat 47% van de consumenten er open voor staat om via een chatbot te kopen. De tijd is rijp.

Loyauteit en advocacy

E-commerce bots kunnen klanten begeleiden doorheen de hele customer journey, tot en met de transactie. Maar ze kunnen ook nog verder gaan, en ervoor zorgen dat klanten terugkomen (retentie), via zorgvuldig getimede pushberichten of notificaties, na registratie voor regelmatige updates. Hedendaagse gebruikers zijn het ontvangen van notificaties gewoon van de chatplatforms waarop ze actief zijn, zodat de engagement rates veel hoger liggen dan bij pakweg traditionele digitale mailings. Mensen zijn veel beschikbaarder en responsiever via chat, waardoor chatbot-gedreven e-commerce nog performanter is dan klassieke e-commerce. Last but not least leveren e-commerce bots een schat aan waardevolle klanteninformatie op, dankzij de integratie met data analytics software.

Ontdek ook onze andere bots, of boek een afspraak met een mens van 7BOTS.

We gebruiken cookies op deze website om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door verder te gaan, gaat u hiermee akkoord. Meer informatie